سیستم ترمز ضد قفل یا ABS
سیستم ترمز ضد قفل یا ABS

سیستم ترمز ضد قفل یا ABS

سیستم ترمز ABS که یکی از تکنولوژی های برتر در صنعت خودرو می باشد و جان بسیاری از انسانها را نجات داده است و در طی سالین به تکامل رسیده، که سیستم ترمز ضد قفل برای اولین بار در سال ۱۹۳۰ در هواپیما به شکل مکانیکی مورد استفاده قرار گرفت در همان زمان تحولات زیادی در توسعه این سیستم در صنعت هوانوردی بوجود آمد . اما جالب بود که بررسی این سیستم برای چندین سال متوقف شد تا اینکه در سال ۱۹۷۵ تا ۱۹۷۶ برای اولین بار این سیستم در کامیونهای سنگین در آمریکا برای کاهش تصادفات به خاطر از دست دادن پایداری کامیون در جاده ها مخصوصا” جاده های لغزنده مورد استفاده قرار گرفت . در سال ۱۹۸۰ در تکنولوژی ایمنی خودرو تحول عظیمی رخ داد و سیستم Abs به شکل امروزی (الکترونیکی ) در خودروهای سواری مورد استفاده قرار گرفت .
فلسفه‌ی به‌کارگیری ترمز ABS پیچیده‌ نیست. چرخی که در حال سُر خوردن است در مقابل چرخی که لیز نمی‌خورد، چسبندگی کمتری با جاده دارد. اگر تابه‌حال در مسیرهای یخی رانندگی و احتمالاً گیر کرده باشید، با تجربه‌ی نداشتن چسبندگی چرخ‌ها و درجا زدن به‌خوبی آشنا هستید. ترمزهای ABS با جلوگیری از سُر خوردن چرخ‌ها در هنگام ترمزگیری، دو فایده‌ی مهم دارند؛ توقف سریع‌تر و فرمان‌ دادن خودرو در هنگام ترمزگیری.
خودروهایی که فاقد ترمز ABSمی باشند وقتی راننده پای خود را بطور ناگهانی روی پدال ترمز فشار دهد در صورتی که جاده لغزنده باشد چرخ های خودرو قفل شده و راننده کنترل خودرو را از دست خواهد داد ، همه کسانی که تجربه رانندگی با اتومبیل به خصوص در جاده های خیس و لغزنده را دارند به خوبی می دانند که در این شرایط چقدر کنترل خودرو مشکل است و تا چه اندازه خطر سر خوردن به خصوص هنگام ترمزهای ناگهانی وجود دارد که کمترین نتیجه آن پرتاب خودرو به بیرون جاده است.
رانندگان با تجربه می دانند برای اینکه چرخ هایشان روی زمین خیس و لغزنده سر نخورد باید با سرعتی حرکت کنند که تا حد امکان نیاز به ترمزگیری شدید پیدا نکنند و اگر ناچار به ترمزگیری شدید بودند باید پدال ترمز را مکررا فشار داده و رها کنند تا چرخهای خودرو قفل نشود چرا که در صورت قفل شدن چرخ ها ، دیگر کنترل خودرو از دست آنها خارج می شود.
هدف از طراحی ترمز ABS اين بوده که هنگام ترمزگیری کنترل خودرو حفظ شود ، با این سیستم ترمزگیری دیگر لازم نیست که پدال ترمز را چندین بار فشار دهند و رها کنند چرا که سیستم به طور خودکار این کار را انجام می دهد .
سیستم ترمز ABS را تقریبا می توان اولین سیستم پایداری خودرو دانست که سال 1978 در خودرو بنز مورد استفاده قرار گرفت .شکل زیر دو خودرویی را نشان می دهد که یکی مجهز به ترمز ABS و دیگری فاقد این سیستم می باشد. همانطور که مشاهده می کنید در این جاده ی لغزنده خودروی سمت راست که مجهز به ترمز ABS می باشد به راحتی خود را کنترل کرده و می تواند بدون برخورد به موانع از کنار آنها عبور کند و خودرو سمت چپ که مجهز به ABS نمی باشد با قفل شدن چرخهایش به موانع برخورد می کند چرا که راننده هنگامی که چرخ های خودرو قفل شد ، نمی تواندکنترل چندانی بر خودرو داشته باشد.
22 صفحه

فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

سیستم ترمز ضد قفل یا abs_1552221975_23400_226_1948.zip0.48 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 3,000 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت