اهداف تحقیق
طبق تعريف، هر پژوهش، فعاليتي نظام مند است كه طي آن، يا دانش گسترش مي يابد، يا وضعيتي توصيف و تبيين مي گردد و يا در نهايت براي مساله يا مشكل خاص راه حل جويي مي شود. با توجه به اينكه هر تحقيق با يك مساله و هدف خاص آغاز مي گردد لذا بر پايه ماهيت مسائل مطرح شده و هدفي كه پژوهشگر از تحقيق دنبال مي كند، آنها را طبقه بندي مي كنيم. اين نوع طبقه بندي بر ميزان كاربرد مستقيم يافته ها و درجه تعميم پذيري آنها به شرايط مشابه ديگر تاكيد مي كند[1].
از لحاظ هدف و روشي كه دنبال مي شود دو نوع تحقيق بنيادي و كاربردي از هم متمايز مي شود. از لحاظ هدف ،تحقيق كاربردي در جستجوي دستيابي به يك هدف عملي است و تاكيد آن بر مطلوب بودن فعاليت است. (به عبارت دقيق تر، تحقيق كاربردي تلاشي براي پاسخگويي به يك معضل و مشكل علمي است كه در دنياي واقعي وجود دارد.) دانشي كه از اين طريق كسب مي شود، راهنما و دستورالعملي براي فعاليتهاي علمي خواهد بود[2].
تحقيق حاضر از لحاظ ماهيت مساله و هدف تحقيق يك تحقيق كاربردي محسوب مي شود. زيرا پژوهش كاربردي، پژوهشي است كه نه در جهت ارضاي كنجكاوي هاي ژرف پژوهشگر بلكه حل مساله اي فردي، گروهي يا اجتماعي انجام پذيرد. در اين پژوهش ها با توجه به فوريت نتيجه گيري، رابطه اي بين كار پژوهش و جامعه پديد مي آيد و به همان ترتيب و در همان زمان كه محقق به پژوهش مي پردازد در انديشه كاربرد دستاوردها نيز هست[1].
به طور کلی می توان سه هدف عمده و مهم را به شرح زیر برای این تحقیق برشمرد:
-اولویت بندی شاخص های ارزیابی عملکرد سیستم مدیریت پروژه در صنعت پتروشیمی
- ارزیابی سیستم مدیریت پروژه در صنعت پتروشیمی
- ارایه مدلی کلی برای ارزیابی عملکرد سیتم مدیریت پروژه در سازمان های پروژه محور.
1-7- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات... 8
2-2-2- سازمانهای پروژه محور 13
2-2-3- مدیریت پروژه: هنری کهن، دانشی نوین.. 14
2-2-4- ارزیابی عملکرد، ابزار سنجش موفقیت... 26
2-2-4-1- کارت امتیازی متوازن (BSC) 30
2-2-4-3- شبكه اروپايي براي مطالعـات عملكـرد پيشرفته (ENAPS) 40
2-2-4-5- چـارچوب بنيـاد مديريت كيفيت اروپايي (EFQM) 43
فهرست مطالب
عنوان صفحه
2-2-4-6-مقایسه کارت امتیازی متوازن بادیگر روش ها 44
2-2-5- روش ارزیابی جامع فازی.. 47
2-3- پژوهشهای انجام شده در این باب... 49
2-3-1- تحقیقات خارجی انجام شده 49
2-3-2- تحقیقات داخلی انجام شده 50
3-4- جامعه آماري، نمونه و روش تعيين حجم نمونه. 58
3-5- ابزار جمع آوري داده ها 60
3-5-1- مطالعات كتابخانه اي.. 61
3-5-2-1- نوع پرسشنامه استفاده شده 62
3-6- روشهای آماری تجزیه و تحلیل اطلاعات... 67
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل چهارم: تجزیه وتحلیل داده ها 70
4-2-1- بررسی اطلاعات شخصي پاسخگو. 72
4-2-1-2- بررسی متغیر جنسیت... 73
4-2-1-4- بررسی متغیر سطح تحصیلات... 75
4-2-1-5- بررسی متغیر سابقه خدمت... 77
4-2-1-6- بررسی متغیر رده سازماني.. 78
4-3- قضاوت ترجیحی(مقایسات زوجی) 80
4-4- محاسبات وزنهاي نسبي.. 81
4-5- ایجاد مجموعه ای از وزن ها 81
فصل پنجم: نتیجه گیری و بحث... 91
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فهرست شکل ها
عنوان صفحه
شکل 2-1- بر هم کنش فرآيندهاي مديريت پروژه 23
شکل2-2- ساختارارزیابی مدل بنیادمدیریت کیفیت اروپایی(EFQM) 44
شکل 4-1- نمودار میله ای مربوط به سن پاسخگویان.. 73
شکل 4-2- نمودار میله ای مربوط به جنسیت پاسخگویان.. 74
شکل 4-3- نمودار میله ای مربوط به نوع استخدام پاسخگویان.. 75
شکل 4-4- نمودار میله ای مربوط به تحصیلات پاسخگویان.. 76
شکل 4-5- نمودار میله ای مربوط به سابقه خدمت پاسخگویان.. 77
شکل4-6- نمودار میله ای مربوط به رده سازمانی پاسخگویان.. 79
شکل4-8- مدل سلسه مراتبی ارزیابی عملکرد سیستم مدیریت پروژه در صنعت پتروشیمی.. 79
شکل 4-9- وزن های بدست آمده برای سطح معیار 81
شکل 4-10- وزن های بدست آمده برای سطح شاخص.... 82
شکل 4-11- تحلیل حساسیت نتایج بدست آمده 90
فهرست جدول ها
عنوان صفحه
جدول3-1- نحوه ی امتیازبندی پرسشنامه. 63
جدول3-2- آلفای کرونباخ برای پرسشنامه ی تحقیق.. 66
جدول 4-1- توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب سن.. 72
جدول 4-2- توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب جنسیت... 73
جدول 4-3- توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب نوع استخدام. 74
جدول 4-4- توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب سطح تحصیلات... 76
جدول 4-5- توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب سابقه خدمت... 77
جدول 4-6- توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب رده سازمانی.. 78
جدول4-7- ارزش گذاری شاخص هانسبت به یکدیگر. 80
جدول4-10- محاسبه نرخ سازگاری.. 84
جدول4-11- ماتریس رابطه ی فازی.. 84
ارزیابی_عملکردسیستم_مدیریت_پروژه_1552205193_23393_226_1958.zip1.56 MB |